Beter voor Rijswijk opnieuw in coalitie – een centrum rechts lokaal bestuur met duidelijkheid en daadkracht.

Beter voor Rijswijk maakt opnieuw deel uit van de coalitie in de gemeente Rijswijk. Daarmee blijft de partij een belangrijke rol spelen in het lokale bestuur en wordt de centrumrechtse koers voortgezet.
Wij hebben de onderhandelingsperiode als zeer prettig en collegiaal ervaren. De goede sfeer van de afgelopen weken geven ook veel vertrouwen voor de toekomstige samenwerking. Dank aan Rachid Guernaoui voor de begeleiding en de goede ondersteuning vanuit Gemeente Rijswijk.
Wij willen benadrukken dat de inwoners hebben gekozen voor een lokaal bestuur dat inzet op veiligheid, bereikbaarheid, betaalbare lasten en realistische keuzes. Rijswijk heeft behoefte aan een bestuur dat luistert naar haar inwoners. We zijn trots dat Beter voor Rijswijk opnieuw verantwoordelijkheid neemt. De focus voor de komende jaren ligt op veilige buurten, sterke voorzieningen en een gemeente die financieel op orde blijft.
Fractievoorzitter Alice Prenger; “We zijn als partij trots op het bereikte resultaat en zien de coalitiedeelname als een bevestiging van het vertrouwen van onze kiezer. Beter voor Rijswijk staat voor een realistisch, lokaal en daadkrachtig beleid. Dit doen we samen met de inwoners, ondernemers, vrijwilligers en verenigingen in onze stad”.
Onze wethouder Larissa Bentvelzen zal de volgende portefeuille hebben de komende bestuursperiode: 1e locoburgemeester, Volkshuisvesting, Zorg/ WMO, Onderwijs, Sport, Maatschappelijk vastgoed en voorzieningen, Zorg & veiligheid, Dierenwelzijn.
Beter voor Rijswijk kijkt uit naar de komende bestuursperiode samen met Rijswijks Belang, WIJ. Rijswijk, de Rijswijkse VVD en CDA Rijswijk en de gemeenteraad van Rijswijk.

Lokale partijen pakken de leiding

De eerste gesprekken zijn gestart om een nieuw college te vormen met drie lokale partijen en twee landelijke partijen.
Rijswijks Belang, Beter voor Rijswijk, Wij. Rijswijk, VVD Rijswijk en CDA Rijswijk willen samen onderzoeken of zij tot een coalitie kunnen komen De betrokken partijen kwamen vrijdag voor het eerst bijeen onder leiding van formateur Rachid Guernaoui.
Tijdens deze eerste bijeenkomst maakten de onderhandelaars kennis met de formateur en werd het verdere proces toegelicht. In de komende weken staan meerdere inhoudelijke gesprekrondes gepland waarin de partijen toewerken naar een coalitieakkoord.
Aan tafel zaten namens de partijen Marc Weterings en Annemie Koegler-Böhm (Rijswijks Belang), Larissa Bentvelzen en Alice Prenger (Beter voor Rijswijk), Jaap Finke en Irene Jansen-Dirkx (Wij. Rijswijk), Werner van Damme en Jordy Loof (VVD Rijswijk) en Helma van Schie en Erwin Wigchert (CDA Rijswijk).
Beter voor Rijswijk rekent erop dat het nieuwe coalitieakkoord eerst wordt besproken met alle partijen en ter visie wordt gelegd voor geïnteresseerde Rijswijkers. Larissa Bentvelzen : “het moet een breed gedragen akkoord worden, waar het overgrote deel van de inwoners, bedrijven en andere organisaties achter kunnen staan’

Team Beter voor Rijswijk 2026-2030

Dit is het team waarmee Beter voor Rijswijk de komende 4 jaren aan de slag gaat voor de inwoners van onze Gemeente Rijswijk.
Namens het bestuur allemaal van harte gefeliciteerd. En Ger Kruger kijkt over de schouders mee. Als Beter voor Rijswijk weer toetreedt tot een nieuw college, dan wordt ook hij weer als raadslid geïnstalleerd

Voorkeursvariant van Pro niet onze eerste keuze

Beter voor Rijswijk heeft kennisgenomen van de door Pro gepresenteerde voorkeursvariant voor de vorming van een nieuw college. Deze variant is niet onze eerste keuze.

Voor Beter voor Rijswijk staat voorop dat de uitslag van de verkiezingen leidend hoort te zijn. Onze eerste voorkeur blijft daarom een samenwerking die recht doet aan de stem van de kiezer en de verhoudingen zoals die door inwoners van Rijswijk zijn bepaald.

Hoewel de voorgestelde richting niet aansluit bij onze voorkeursvariant, benadrukken wij dat Beter voor Rijswijk niemand uitsluit. Wij staan open voor vervolggesprekken en zullen deze, zoals altijd, constructief en in het belang van Rijswijk voeren.

Daarnaast beschikt Beter voor Rijswijk over een sterke en ervaren, landelijk bekende formateur, die kan bijdragen aan een stabiel en verbindend proces.

Onze inzet blijft onverminderd gericht op het beste resultaat voor alle inwoners van Rijswijk.

Mede namens de voltallige fractie van Beter voor Rijswijk

Larissa Bentvelzen

Alice Prenger
Fractievoorzitter
Beter voor Rijswijk

 

Beter voor Rijswijk stijgt naar 6 zetels

Het was dik na middernacht toen duidelijk werd hoe de zetels waren verdeeld. Door de 400 stemmen die Beter voor Rijswijk meer heeft gekregen ten opzichte van 2022 werd een van de restzetels aan ons gegeven.
Door deze uitslag zijn er 3 partijen met 6 zetels. Ook GroenLinks/PvdA en Rijswijks-Belang haalden dit resultaat. Via deze weg willen we de andere winnaars feliciteren met het behaalde resultaat.
Het is nu aan GroenLinks/PvdA om het voortouw te nemen en de gesprekken met de partijen te voeren. De huidige coalitie heeft geen zetels verloren. Daarnaast zijn vele andere combinaties denkbaar.
Beter voor Rijswijk vindt het belangrijk om te zoeken naar een sterke en stabiele coalitie. Daarbij moet in ieder geval inhoudelijk rekening te worden gehouden met de wensen van de grootste partijen.
Ook willen we natuurlijk de 3.769 stemmers bedanken. Daarnaast willen we de wethouder, fractieleden, fractieondersteuning, bestuursleden, kandidaten en de vele vrijwilligers bedanken die op verschillende manieren een steentje hebben bijgedragen aan dit mooie resultaat. De inzet de afgelopen jaren en de afgelopen maanden in het bijzonder was fantastisch.

Wat een hondenliefhebber!

Door de inspanningen van de wethouder van Beter voor Rijswijk (Larissa Bentvelzen) heeft Rijswijk er een prachtig los loop hondenveld bij.
Hierdoor kunnen honden uit de buurt vrij in de natuur spelen, zonder dat er overlast ontstaat.
Daarnaast zijn de gebruikers hier erg zorgzaam op: het is schoon, geen hondendrollen, geen kuilen, maar vooral blije hondjes.
Ger Kruger: “dit soort faciliteiten moeten uitgebreid worden in de diervriendelijke gemeente Rijswijk, en daar gaat Beter voor Rijswijk zich voor inspannen.”
Stem 18 maart Beter voor Rijswijk, lijst 2

Opvang zwerfdieren goed geregeld

De gemeente Rijswijk heeft een nieuwe dienstverleningsovereenkomst gesloten met Streekdierentehuis ’t Julialaantje voor de opvang van zwerfdieren. Daarmee blijft het dierentehuis ook de komende twee jaar verantwoordelijk voor de opvang van zwerfkatten en -honden uit de gemeente.

De overeenkomst werd ondertekend door wethouder Larissa Bentvelzen (Beter voor Rijswijk) en vertegenwoordigers van het dierenasiel. Dat gebeurde buiten, in de stralende zon.
Met de nieuwe afspraken blijft Streekdierentehuis ’t Julialaantje verantwoordelijk voor de opvang van dieren die zonder eigenaar worden aangetroffen in Rijswijk. Het dierentehuis zorgt voor tijdelijke opvang, verzorging en waar mogelijk het vinden van een nieuw thuis voor de dieren.

Wethouder Larissa Bentvelzen zegt blij te zijn dat de samenwerking wordt voortgezet. Volgens haar betekent de overeenkomst dat het dierenasiel ook de komende twee jaar zwerfkatten en -honden kan blijven opvangen. Ze spreekt daarbij haar trots uit op de medewerkers en vrijwilligers die zich volgens haar “dag in dag uit met hart en ziel inzetten voor de dieren.”

Topdrukte in De Bogaard

De flyers en programmaboeken vlogen de partytent uit. De site en Facebook pagina van Beter voor Rijswijk worden ook goed bezocht.

Lijsttrekker Larissa Bentvelzen: “veel mensen uit Den Haag gezien en gesproken. Stemadvies gegeven. Vooral begin van de middag zijn ook erg veel Rijswijkers op bezoek geweest”.

Raadslid Ger Kruger: “het valt op dat iedere generatie zijn eigen publiek heeft. Ik heb samen met mijn vrouw veel oudere mensen kunnen overtuigen”.
Volgende week gaan we op verschillende locaties staan. Zaterdag sluiten we af met een mooie actie in Winkelcentrum Oud Rijswijk bij Daan Souverijn.

Debat gemeente miste spanning

Door het ontbreken van Forum en Denk was het voorspelbaar dat de partijen die wel kwamen opdagen veilig hun stokpaardjes konden delen.
VVD ging vol voor de ondernemer en verraste door ook duurzaamheid op de agenda te zetten. GroenLinks bleef hangen in de eenzaamheid en natuurlijk het Groen. CDA liet verrassend weinig horen over het gezin als hoeksteen van de samenleving. D66 speelde ook de gebruikelijke langspeelplaat af. Het kan wel. Moest te vaak in de verdediging.
De lokale partijen zagen hun kansen stijgen. RB door de focus te verleggen door in te zetten op beperken van de bouw en het AZC te sluiten. WIJ door te richten op voorzieningen die er te weinig zouden zijn en de ondertunneling van de Beatrixlaan die maar niet op de kaart komt.
Beter voor Rijswijk kon de beperkte aanvallen makkelijk pareren en maakte vooral duidelijk dat veel kan en voorzieningen gelijktijdig met de bouw worden gerealiseerd. En duurzaamheid niet standaard voor rekening van de belastingbetaler.
Na afloop gingen alle partijen met aanhang informeel in gesprek onder het genot van een hapje en een drankje.

Jouw stem, onze stad

Jouw stem, onze stad
Stem Beter voor Rijswijk
Lijst 2
18 maart 2026💙💛

© 2026 Beter Voor Rijswijk  |  Design: Studio Dith  |  Fotografie: Ridder van Doorne |  PrivacyverklaringDisclaimer